"Ik heb het robotje zelf van A tot Z ontwikkeld"

"Ik heb het robotje zelf van A tot Z ontwikkeld"

26 februari 2020

Een verkenningsrobotje ontwikkelen voor de politie. Tim Streefkerk, student Industrieel Product Ontwerpen, werkt in de Digital Society Hub op de Zernikecampus aan het prototype. Hij studeert er ook op af.

‘Ik kom van het mbo, van de opleiding Mechatronica, een mix tussen elektrotechniek en werktuigbouwkunde. Dat is exact wat er in zo’n robotje zit en waar mijn passie ligt. In het derde jaar heb ik stage gelopen bij het Innovatiehuis van de politie Noord-Nederland. Nu studeer ik er af. Het Innovatiehuis is een onderdeel van de politie dat met de nieuwste technologische snufjes het politiewerk beter wil organiseren en nieuwe verbindingen wil maken met de samenleving. Voor studenten zijn er interessante stageopdrachten, zoals bijvoorbeeld een lespakket over cyber safety ontwikkelen voor basisscholen of botten opsporen onder de grond in geval van cold cases.’

‘Het idee achter het robotje is dat het ruimtes ingaat zonder dat de politie zelf naar binnen hoeft. Het robotje is niet bedoeld om criminaliteit op te sporen, maar om in een huis te kijken als er een vermoeden is dat er iets niet in orde is met de bewoner.' 

'Als buren zich bijvoorbeeld zorgen maken omdat ze de buurman al een tijdje niet hebben gezien. Wanneer de politie de deur moet forceren veroorzaakt dat chaos en schade, terwijl dat in sommige gevallen helemaal niet nodig blijkt. Mijn robotje is 10 x 10 x 2,5 centimeter, heeft twee rupsbandjes en een camera en kan door de brievenbus naar binnen. Je bestuurt ’m met een afstandsbediening waarop je tegelijkertijd een live-feed ziet van de beelden die de camera maakt. Het robotje borduurt voort op een ontwerp van twee meiden van een middelbare school, het Technasium in Stadskanaal. Hun ontwerp was nog veel te groot en paste niet door de brievenbus of aan de koppel, de riem die agenten dragen.’

‘Ik had nooit verwacht dat ik iets bij de politie zou gaan doen. Wel ben ik altijd aan het knutselen met elektronica en 3D-printers, waar ik eigenlijk alles mee maak. Ook het robotje. En het is natuurlijk prachtig dat ik hiermee ook nog eens een maatschappelijk probleem oplos!’

‘Het leuke van de opdrachten bij de Digital Society Hub en het Innovatiehuis is dat je zelf van a tot z een product kunt ontwikkelen. Je werkt met echte opdrachtgevers en echte vragen uit de maatschappij. Dat er stagiaires van allerlei verschillende opleidingen aan het werk zijn, is handig. Met het programmeren ben ik bijvoorbeeld geholpen door ICT-stagiaires. Het is echt smullen voor techneuten.’